Kāda ir saikne starp prednizonu un diabētu?

Prednizons ir steroīds, kas darbojas līdzīgi kā kortizols, ko virsnieru dziedzeri parasti ražo, reaģējot uz stresu. Steroīdi var ietekmēt ķermeņa reakciju uz insulīnu - hormonu, kas kontrolē cukura līmeni asinīs.

Tā rezultātā cilvēkiem, kuriem ir diabēta risks vai kuriem ir šāds stāvoklis, pirms steroīdu lietošanas jau jāpiemēro piesardzība.

Cilvēki lieto steroīdus, lai ārstētu plašu slimību klāstu, ieskaitot autoimūnos traucējumus un problēmas, kas saistītas ar iekaisumu, piemēram, artrītu. Viņi darbojas, samazinot imūno aktivitāti un iekaisumu, tāpēc tie var palīdzēt novērst audu bojājumus.

Šajā rakstā mēs izskaidrojam saikni starp prednizonu un diabētu un sniedzam praktiskas darbības, kuras persona var veikt, lai pārvaldītu riskus.

Steroīdi un cukura līmenis asinīs

Steroīdi var izraisīt cukura līmeņa paaugstināšanos asinīs.

Prednizons un citi steroīdi var izraisīt cukura līmeņa paaugstināšanos asinīs, padarot aknas izturīgas pret insulīnu. Aizkuņģa dziedzeris ražo insulīnu, lai kontrolētu cukura līmeni asinīs.

Cukura diabēts var rasties no tā, ka ķermenis reaģē uz insulīnu vai ir problēmas ar insulīna ražošanu aizkuņģa dziedzerī.

Ja cukura līmenis asinīs ir augsts, aizkuņģa dziedzeris izdala insulīnu, un tas nonāk aknās.

Insulīna nonākšana aknās izraisa cukura daudzuma kritumu, ko šis orgāns parasti izdala, lai šūnas darbotos. Tā vietā cukurs šūnās nonāk tieši no asinsrites. Šis process samazina vispārējo cukura koncentrāciju asinīs.

Steroīdi var padarīt aknas mazāk jutīgas pret insulīnu, jo tās izraisa cukura izdalīšanos, pat ja aizkuņģa dziedzeris izdala arī insulīnu. Šī ilgstošā cukura izdalīšanās izraisa aizkuņģa dziedzera pārtraukt hormona ražošanu.

Ja šis process turpinās, tas izraisa insulīna rezistenci. Šūnas vairs nereaģē uz insulīnu neatkarīgi no tā, vai organisms to ražo, vai cilvēks to injicē, lai kontrolētu diabētu.

Ārsti šo stāvokli sauc par steroīdu izraisītu diabētu.

Steroīdu izraisīts diabēts

Steroīdu izraisīts diabēts ir līdzīgs 2. tipa diabētam, jo ​​šūnas nespēj atbilstoši reaģēt uz insulīnu.

Diabēts ir stāvoklis, kura dēļ cukura līmenis asinīs vienmēr kļūst pārāk augsts. Parasti attīstās divi galvenie diabēta veidi:

  • 1. tipa cukura diabēts, kurā aizkuņģa dziedzeris nespēj ražot nevienu insulīnu
  • 2. tipa cukura diabēts, kurā aizkuņģa dziedzeris nespēj ražot pietiekami daudz insulīna vai šūnas nereaģē uz organismā cirkulējošo insulīnu

Steroīdu izraisītajam diabētam vajadzētu izzust drīz pēc steroīdu terapijas beigām. Savukārt 1. un 2. tipa diabēts ir mūža apstākļi, kuriem nepieciešama pastāvīga ārstēšana.

Steroīdu izraisīta diabēta simptomi

Steroīdu izraisītā diabēta simptomi ir tādi paši kā 1., 2. un gestācijas diabēta simptomi, kas grūtniecības laikā ietekmē dažas sievietes.

Tie ietver:

  • sausa mute
  • slāpes
  • jūsties nogurušam
  • netīšs svara zudums
  • bieža urinēšana
  • neskaidra redze
  • slikta dūša un vemšana
  • sausa, niezoša āda
  • tirpšana vai sajūtas zudums rokās vai kājās

Daži cilvēki var izjust augstu cukura līmeni asinīs, neizrādot nekādus simptomus. Šī iemesla dēļ cilvēkiem pēc steroīdu kursa sākšanas regulāri jāuzrauga cukura līmenis asinīs.

Ārstēšana steroīdu izraisīta diabēta gadījumā

Konsultējieties ar ārstu par steroīdu kursa pārtraukšanu, ja tas mijiedarbojas ar cukura līmeni asinīs.

Tāpat kā citu diabēta veidu gadījumā, personai ar steroīdu izraisītu diabētu ir jāpielāgo dzīvesveids, lai uzlabotu cukura līmeni asinīs.

Šīs izmaiņas var ietvert veselīgu, sabalansētu uzturu un dalību regulāros vingrinājumos.

Kad steroīdi izraisa diabētu, cukura līmenis asinīs parasti palielināsies 1-2 dienu laikā pēc ārstēšanas kursa uzsākšanas. Ja persona lieto steroīdus no rīta, cukura līmenis asinīs parasti palielināsies līdz pēcpusdienai vai vakaram.

Cilvēkiem, kuri lieto steroīdus, regulāri jāuzrauga cukura līmenis asinīs, un, ja šie līmeņi kļūst pārāk augsti, viņiem, iespējams, būs jālieto iekšķīgi lietojamas zāles vai insulīns.

Parasti cukura līmenim asinīs vajadzētu atgriezties iepriekšējā līmenī 1–2 dienas pēc steroīdu terapijas pabeigšanas. Tomēr dažiem cilvēkiem tā rezultātā var attīstīties 2. tipa cukura diabēts, un viņiem būs nepieciešama atbilstoša papildu ārstēšana ar perorāliem medikamentiem vai insulīna terapiju.

Riska faktori

Steroīdu izraisīta 2. tipa diabēta attīstības risks ir visaugstākais cilvēkiem, kuri ilgstoši lieto lielas steroīdu devas.

Citi 2. tipa cukura diabēta riska faktori ir:

  • 45 gadus veci vai vecāki
  • liekais svars
  • ģimenes anamnēzē ir 2. tipa cukura diabēts
  • personīgā grūtniecības diabēta vēsture
  • traucēta glikozes tolerance

Steroīdu lietošana ar cukura diabētu

Cilvēkiem ar noteiktiem apstākļiem prednizona un citu steroīdu lietošana būs neizbēgama. Šīs zāles var dot personai vislabākās iespējas atgūties vai mazināt sāpes, pat ja viņiem ir arī cukura diabēts.

Pirms prednizona vai līdzīgu zāļu kursa uzsākšanas cilvēkiem ar cukura diabētu būs jāveic šādas darbības:

Padariet ārstu informētu par viņu diabēta diagnozi. Dažreiz ārsts var izrakstīt citas zāles, kas netraucē cukura līmeni asinīs.

Ja tas nav iespējams, viņiem bieži būs jāpielāgo noteiktā deva, lai saglabātu cukura līmeni asinīs mērķa diapazonā.

  • Pārbaudiet glikozes līmeni asinīs biežāk nekā parasti. Eksperti iesaka to darīt četras vai vairāk reizes dienā.
  • Palieliniet insulīna vai perorālo zāļu devu atkarībā no cukura līmeņa asinīs un no tā, vai ārsts to iesaka.
  • Kontrolējiet urīnu vai asins ketonus.
  • Nekavējoties apmeklējiet ārstu, ja steroīdu lietošanas laikā cukura līmenis asinīs paaugstinās, un insulīna vai iekšķīgi lietojamo zāļu deva nav pietiekami augsta, lai pazeminātu līmeni.
  • Gadījumā, ja cukura līmenis asinīs pēkšņi pazeminās, vienmēr nēsājiet līdzi glikozes tabletes, sulu vai konfektes.

Kad cilvēks pakāpeniski samazina steroīdu devu, viņam jāsamazina arī ekvivalenta insulīna vai perorālo zāļu deva, līdz tā atgriežas sākotnējā devā. Ir svarīgi nekad nepārtraukt steroīdu lietošanu pēkšņi, jo tas var izraisīt smagas slimības.

Iespējamā zāļu mijiedarbība

Cilvēkiem ar cukura diabētu bieži jālieto zāles citiem apstākļiem. Jebkuras zāles var palielināt risku, ka persona saskaras ar kaitīgu zāļu mijiedarbību, ja tā lieto arī insulīnu.

Visbiežāk iekšķīgi lietojamās zāles, ko cilvēki lieto diabēta ārstēšanai, sauc par perorālajiem hipoglikemizējošajiem līdzekļiem.

Šīs zāles ietver:

  • biguanīdi, piemēram, metformīns (Glucophage)
  • alfa-glikozidāzes inhibitori, piemēram, akarboze (Glucobay, Precose)
  • sulfonilurīnvielas atvasinājumi, piemēram, gliburīds (Micronase, DiaBeta)
  • meglitinīdi, piemēram, repaglinīds (Prandin)
  • tiazolidinedioni, piemēram, rosiglitazons (Avandia)

Visām šīm zālēm ir iespēja mijiedarboties ar citām zālēm. Cilvēkiem ir jāievēro īpaša piesardzība attiecībā uz sulfonilurīnvielas atvasinājumiem, metformīnu un tiazolidīndioniem, īpaši, ja viņi tos lieto, lai ārstētu kādu no šiem nosacījumiem:

  • aknu disfunkcija
  • sirds un asinsvadu slimība
  • nieru slimība

Ārsti var iekļaut insulīna terapiju steroīdu izraisīta diabēta ārstēšanas plānā, ja indivīds nereaģē uz dzīvesveida izmaiņām vai iekšķīgi lietojamām zālēm.

Daudzi medikamenti mijiedarbojas ar insulīnu, tostarp:

  • AKE inhibitori
  • aspirīns
  • beta blokatori
  • steroīdi
  • estrogēni
  • hipotireozes zāles
  • monoamīnoksidāzes inhibitori (MAOI)
  • niacīns
  • perorālie kontracepcijas līdzekļi
  • sulfas antibiotikas

Cilvēkiem, kuriem ir cukura diabēts, vienmēr jāapspriež iespējamā zāļu mijiedarbība ar ārstu.

Uzziniet vairāk par diabēta medikamentiem, noklikšķinot šeit.

J:

Es pārgāju no prednizona lietošanas, un cukura līmenis asinīs joprojām ir bīstami augsts. Ko es varu darīt tālāk?

A:

Turpiniet kontrolēt cukura līmeni asinīs vismaz četras reizes dienā, regulāri vingrojiet, ēdiet veselīgas, sabalansētas maltītes un turpiniet lietot zāles vai insulīnu pēc receptes.

Ja pēc steroīdu terapijas pārtraukšanas glikozes līmenis asinīs saglabājas augsts ilgāk par 2 vai 3 dienām, sazinieties ar savu ārstu.

Alans Kārters, PharmD Atbildes atspoguļo mūsu medicīnas ekspertu viedokļus. Viss saturs ir stingri informatīvs, un to nevajadzētu uzskatīt par medicīnisku padomu.

none:  statīni mri - pet - ultraskaņa multiplā skleroze